سیستم خنک کننده InRow

سیستم خنک کننده InRow

انواع سیستم خنک کننده InRow

این سیستم های خنک کننده در دونوع آبی و گازی موجود می باشند و در واقع نوع آبی آن را  به سختی در در دیتا سنتر هایی که دارای شیلد الکترومغناطیس هستند استفاده کرد .

سیستم خنک کننده InRow آبی

در نوع آبی سیستم های خنک کننده in row، آب در چیلر سرد می‌شود و بعد از خروج از چیلر دمای آب به حدود 10 درجه میرسد. برای گردش این آب سرد در کویل‌های آبی تجهیزات خنک کننده In Row به وسیله پمپ ها وارد اتاق سرور می‌شود. هنگامی که هوای گرم درون اتاق سرور از روی این کویل‌ها رد می‌شود کاملا خنک میشود و به سمت سرور ها فرستاده می‌شود تا تجهیزات IT را خنک کند. آبی که توسط دمای بالای دیتاسنتر گرم شده است نیز توسط چرخه ی آبی دیتاسنتر به سمت چیلر های مراکز داده میرود و دوباره توسط آنها خنک میشود و این چرخه ادامه پیدا میکند.

سیستم خنک کننده InRow گازی

نوع گازی سیستم خنک کننده اینرو معمولا در دیتاسنتر و مراکز داده با ظرفیت پایین مورد استفاده قرار میگیرد. سیستم های خنک کننده in row گازی قابلیت تنظیم دمای ۱۸ الی ۳۰ درجه سانتیگراد جهت خنک سازی سرورها را دارا اند.

سیستم خنک کننده InRow  دارای استهلاک بسیار پایین میباشد و شما خیلی راحت میتونید به این سیستم اعتماد کنید و اگر به صورت صحیح  از آن ها نگهداری شود ، می توانند تا سالهای بسیار طولانی، سرمایش مرکز داده را تامین نمایند. خنک کننده InRow دارای قابلیت مانیتورینگ و کنترل از راه دور را نیز دارا است و همچنین تمام قطعات سیستم سرمایشی InRow قابل تعویض می‌باشند.

هر کدام از سیستم ها  از یک کندانسور  تغذیه می شوند و در بین رک ها قرار می گیرند و با هدایت هوای سرد به جلو، باعث تعدیل دمای هوای رک های ردیف مقابل می شوند. سیستم InRow  سرمای تولید شده را به جلو و داخل راهروی سرد هدایت می کند.

دما و رطوبت استاندارد دیتاسنتر

طبق استاندارد BICSI کمترین دما برای فضای اتاق سرور 18 درجه سانتیگراد، بالاترین دما 27 درجه سانتیگراد، کمترین رطوبت 30 درصد و بالاترین درصد رطوبت 60 درصد می باشد.

سرویس و نگهداری سیستم های خنک کننده inrow نیاز به تخصص کافی افراد، داشتن قطعات یدکی اورجینال و نرم افزار های مربوطه دارد و انتخاب یک تیم حرفه ای جهت انجام امور فوق، عملکرد صحیح و امنیت دیتاسنتر را تضمین خواهد کرد.

دستگاه های  inrow دیتاسنتر

یکی از دستگاههای مخصوص تولید سرما در مراکز داده اینروها  ( ( in rowهستند . این دستگاهها در بین رک ها قرارمیگیرند.که در دو نوع آبی (chilld water) و انبساط مستقیم (DX)تولید میگردد.

این دستگاهها قابلیت هوا دهی به صورت روبرو زن و پهلو زن را قادر میباشند.

در دستگاههای آبی یا چیلد واتر ، آب خنک تولید شده توسط چیلر وارد دستگاه گردیده و در کویل آب سرد جریان پیدا میکند. هوای گرم به وسیله یک گروه فن از روی آن عبور داده میشود .بدینوسیله سرمای کویل اینرو باعث خنک شدن هوای گرم ورودی میگردد.

در دستگاههای انبساط مستقیم یا دی ایکس یک کویل اوپراتور گازی قرار دارد و به وسیله یک سیکل برودتی کمپرسوری ،سرما سازی صورت میپذیرد.

هر دوی این دو نوع اینرو را میتوان به صورت راهرو گرم و سرد نصب کرد و همه آنها را هم به  صورت مستقل و  هم گروهی کنترل کرد.

گروه بودن  بدین معناست که هر کدام علاوه بر مستقل بودن میتوانند به صورت گروهی هم با تغییر ظرفیت با گرمایی ،ظرفیت سرما سازی نیز تغییر یابد.

در زمان طراحی راهرو ،آن را بر اساس راهرو سرد و گرم طبقه بندی میکنند.

هر کدام از اینرو های توضیح داده مزایا و معایبی دارند که به اصلی ترین آنها اشاره میگردد.

  • فرآیند سرما سازی در اینرو DX به صورت مستقل میباشد و در صورت خرابی ،قسمتی از ظرفیت از دسترس خارج میشود.ولی در اینرو آبی در صورت خرابی چیلر (مولد آب سرد) باعث به وجود آمدن بحران در دیتا سنتر میشود.
  • اینرو DXمحدودیت اجرای لوله کشی در فواصل بالای 30 متر را دارا میباشد در صورتی که در دستگاههای آبی هیچ محدودیتی برقرار نمیباشد.
  • در زمان قطع برق تا زمان در مدار قرار گرفتن دیزل ژنراتور ها ،امکان تولید سرما در دستگاههای دی ایکس وجود ندارد ولی در دستگاههای آبی به وسیله یک منبع ذخیره آب سرد و اتصال یوپی اس ها به پمپ ها میتوان از 5 تا 15 دقیقه زمان زمان یرما سازی بدون چیلر ، استفاده کرد.
  • در مراکز داده بزرگ بهتر است به جهت تعمیرات آسان و ارزان تر ، از سیستم آبی بهره برد.زیرا سیستم های دی ایکس در دراز مدت استهلاک بالا و هزینه بری دارند.
Image
Image