شرایط محیطی اتاق سرور

شرایط محیطی اتاق سرور

از مهم ترین و بنیادی ترین پارامتر های کنترلی در اتاق سرور می توان به دما و رطوبت اشاره کرد. البته کنترل اتاق سرور تنها به این دو پارامتر وابسته نیست و عوامل زیادی در کنترل آن نقش دارند از جمله این عوامل می توان به میزان رفت و آمد به اتاق سرور، زمان باز و بسته شدن درب، وضعیت برق و ... را کنترل کرد.

میزان رطوبت توصیه شده در دیتا سنتر و اتاق سرور

یکی از عواملی که در مرکز داده و اتاق سرور از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است، توجه به میزان رطوبت نسبی است. رطوبت نسبی، نسبت بخار آب موجود در دمای معین به رطوبت مطلق در آن دما است. به طور کلی رطوبت نسبی همان رطوبت اشباع در دمای معین است. برای عملکرد بهینه تجهیزات میزان رطوبت نسبی در محدوده 45 تا 55 درصد مناسب است.

اگر میزان رطوبت نسبی از این مقدار فراتر رود فرایند میعان در محیط رخ داده و آب تشکیل می شود. آب ایجاد شده می تواند باعث زنگ زدن تجهیزات و ایجاد خوردگی در آن ها شود. و اگر میزان رطوبت نسبی در میزان گفته شده کمتر شود در تجهیزات تخلیه الکتروستانیکی صورت می گیرد که می تواند باعث بروز مشکل و صدمه به اجزا مختلف شود.

توصیه می شود در اتاق سرور شرایط محیطی مجاز برای رطوبت نسبی در محدوده 40 تا 60 درصد در نظر گرفته شود. نکته ی قابل توجه این است که باز ماندن درب اتاق باعث ایجاد شرایط غیر استاندارد می شود.

میزان آلودگی، گرد و غبار و ذرات موجود در هوا

گرد و غبار و آلودگی های موجود در هوا در بیشتر محیط ها به جز اتاق هایی که تحت کنترل و فیلتر هستند وجود دارند. جمع شدن گرد و غبار می تواند باعث ایجاد خوردگی، باکتری ها، خرابی تجهیزات، صدمه به فن خنک کننده، ایجاد حرارت و خطر آتش سوزی و.... شوند. گرد و غبار قابلیت هدایت به مناطق غیر قابل دسترس از جمله پشت رک های سرور شوند و همچنین در مناطقی که دسترسی به آن ها سخت است مانند قسمت های کنترل کننده هوا، اتاق کامپیوتر، کانال های تهویه مطبوع، نوار های روشنایی سقفی و کابیت های بلند سرور وجود داشته باشند. به همین دلیل اتاق های سرور باید به صورت مرتب نظافت شوند و برای نظافت آن ها از متخصصین آموزش دیده و تجهیزات مناسب استفاده شود.

این گرد و غبار ها از منابع بسیاری از جمله قسمت های متحرک درون اتاق وارد محیط می شوند. گرد و غبار ها می توانند از طریق هوا انتقال یابند با افزایش استفاده از خنک کننده هوا گرد و غبار بیشتری را می توان به خارج از اتاق منتقل کرد.

آلودگی در اتاق های سرور سبب می شود که تجهیزات گرما را حفظ کرده و در صورت عدم نگهداری مناسب باعث خرابی نا خواسته شوند. برای تمیز کردن اتاق سرور باید از پیشرفته ترین و مناسب ترین تجهیزات به کار گرفته شوند. نظافت اتاق سرور باید در دوره های 3 ماهه مورد بررسسی قرار گیرد. راه اندازی اتاق سرور با سرعت بالایی در سطح جهانی در حال گسترش است و نظافت و تمیز نگه داشتن آن می تواند به چالش بزرگی برای صاحبان این مرکز داده به شمار رود.

دامنه دمای استاندارد در اتاق داده

اتاق سرور دارای ترکیبی از هوای سرد و گرم است. ایجاد تعادل بین هوای سرد و گرم رابطه ی مستقیمی اتاق سرور دارد. در صورتی که دمای اتاق بالا برود و گرم شود در سرور ها امکان بروز خطا ایجاد می شود که سبب از کار افتادن و خاموشی تجهیزات می شود.

دمای توصیه شده برای اتاق های سرور بین 20 تا 24 درجه سانتی گراد یا 68 تا 75 درجه فارنهایت است. این بازه ی دمایی دانه ای است که مهندسان گرمایشی، برودتی و تهویه مطبوع آمریکا توصیه کرده اند. این محدوده امکان استفاده بهینه را فراهم می کند. البته با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به تجهیزات بهتر و به روز شدن سخت افزار ها تحمل برای دماهای بالاتر مطرح شده است ولی باید در نظر داشت که دمای عملیاتی استاندارد بالاتر به معنی زمان کمتر برای واکنش در صورت خراب شدن واحد خنک کننده است.

کنترل دما و رطوبت دیتا سنتر

دما و رطوبت مناسب از بخش های مهم استاندارد هایی هستند که باید در اتاق های سرور رعایت شوند زیرا شرایط محیطی تاثیر مستقیمی در عملکرد آن ها دارد. رعایت نکردن میزان صحیح و مناسب این دو عامل می تواند سبب ایجاد اختلال در عملکرد سرور ها و تجهیزات شوند. سنسور دما و رطوبت دیجیتال به آسانی و با دقت بالا دما و رطوبت محیط را کنترل می کند. این سنسور ها با توجه به طول اتاق و در فواصل استاندارد نصب می شوند. برای تامین حداکثر زمان روشن ماندن تجهیزات و فراهم شدن حداکثر عمر سخت افزار بسیار مهم است که دما و رطوبت مرکز داده باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

نتیجه

از جمله پارامتر هایی که باید در رابطه با اتاق های سرور در نظر داشت و به طور مدام کنترل کرد به دما، رطوبت و تاثیر آلودگی و گرد و غبار اشاره شد. در این محتوا تلاش کردیم تا بتوانیم اطلاعاتی در رابطه با اتاق های سرور یا دیتا سنتر ارائه دهیم. در نظر داشته باشید که برای نظافت اتاق های سرور پیش از انجام هر کاری با متخصصین مربوطه مشاوره کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشد.