ویژگی های یک دیتا سنتر مدرن

ویژگی های یک دیتا سنتر مدرن

مدرن ترین دیتاسنترها، حداکثر استفاده را از فضای فیزیکی خود به وسیله مدیریت بهینه فضا و ظرفیت ها می برند. بنابراین از ویژگی های یک دیتا سنتر مدرن میتوان به قابلیت توان پردازشی قدرتمند، ذخیره سازی و پیاده سازی شبکه از طریق تکنولوژی مجازی سازی اشاره نمود. علاوه بر این، دیتا سنتر مدرن زیر ساخت های منعطفی دارد که سبب همگام سازی آن با رشد سریع تکنولوژی می شود. در نتیجه ارتقاء ساده و راحت سرویس ها را در مدت زمان کوتاهی فراهم می کند. در این مقاله قصد داریم به برخی از ویژگی های یک دیتا سنتر مدرن بپردازیم.

یکپارچگی دیتا سنتر

لازم به ذکر است که محدودیتی در تعداد دیتاسنترهای به کار رفته در یک سازمان وجود ندارد. مثلا در اغلب سازمان های مدرن، دو یا چند دیتا سنتر استفاده می شود که سبب انعطاف پذیری و بهینگی عملکرد برنامه ها را به دنبال دارد. زمانی ادغام و یکپارچگی دیتا سنتر به وجود می آید که در یک سازمان، تعداد زیادی از آن به کار رود. هدف سازمان نیز از این کار، کاهش مکان های اشغال شده و هزینه های عملیات IT است. بنابراین از راهکارهای پر اهمیت برای شبکه های بزرگ، ادغام دیتا سنتر است. این امر از ویژگی های یک دیتا سنتر مدرن محسوب می شود که میتوان با پرداخت اجاره فضا و سایر تجهیزات سخت افزاری، از این قابلیت استفاده کرد.

طراحی دیتا سنتر بر اساس معیارها

با اینکه تقریبا قابلیت استفاده از هر مکان مناسبی به عنوان مرکز داده وجود دارد ولی طراحی و پیاده سازی آن به بررسی دقیق تری نیاز دارد. مواردی مانند هزینه و مالیات، محل مورد نظر برای مرکز داده مطابق با معیارهایی مانند موقعیت جغرافیایی، ثبات در آب و هوا، لرزه خیزی محل، دسترسی به جاده و فرودگاه، دسترسی به انرژی، محیط سیاسی حاکم و… تعیین می شود. پس از مرحله ایمن سازی مکان مورد نظر، نوبت به طراحی زیر ساخت های مکانیکی و الکتریکی و ترکیب تجهیزات IT می رسد.

همچنین از جمله معیارهای طراحی یک دیتا سنتر، موارد زیر را بیان می کنیم:

  • ضریب اطمینان و دسترسی بالا
  • سهولت در توسعه مرکز
  • راه حل های امنیتی
  • سهولت مدیریت
  • اجزای اصلی پیاده سازی

بهره وری انرژی مرکز داده

دیتا سنتر اهمیت بهره وری از انرژی را تشخیص می دهد و آن را طراحی می کند. یک مرکز داده معمول تنها به چند کیلو وات انرژی نیاز دارد ولی نصب و راه اندازی مقیاس بزرگتر آن به ده ها مگاوات و حتی بیشترانرژی  نیاز پیدا خواهد کرد. امروزه طراحی مراکزی با عنوان مرکز داده سبز صورت گرفته است که سبب به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی با استفاده از مصالح ساختمانی انتشار کم، مبدل های کاتالیزور و فناوری انرژی جایگزین می شود. معمولا سازمان ها بهره وری انرژی مرکز داده را با استفاده از کارایی مصرف انرژی، مورد ارزیابی قرار می دهند که نسبت کل انرژی ورودی مرکز داده به انرژی مورد استفاده تجهیزات IT را نشان می دهد.

امنیت دیتا سنتر

باید بدانید که در طراحی دیتا سنترها، اجرای روش های ایمنی از الزامات تلقی می گردد. به طور مثال، در طراحی راه ها و راهروهای دسترسی به مکان دیتا سنتر خود را نشان می دهد. زیرا بایستی برای جابجایی تجهیزات بزرگ IT, فضای کافی وجود داشته باشد. علاوه بر این، سبب فراهم نمودن بستری مناسب برای تعمیر زیر ساخت ها با استفاده از متخصصان موجود در این زمینه می شود. از دیگر موارد ایمنی دیتا سنتر، سیستم اطفاء حریق است که از استفاده گسترده تجهیزات حساس الکتریکی و الکترونیکی پرمصرف جلوگیری می کند. معمولا دیتا سنترها از سیستم های اطفاء حریق شیمیایی سازگار با محیط زیست استفاده می کنند که سبب کاهش خطرات آتش سوزی می شود.

سهولت مدیریت مرکز داده

دیتا سنترهای مدرن، استفاده گسترده ای از نرم افزارهای نظارت و مدیریت دارند. نرم افزارهای مذکور مانند ابزار مدیریتی برای زیرساخت های مرکز داده، عمل نموده و امکاناتی به مدیران IT ارائه می دهند. از جمله:

  • اجازه دسترسی از راه دور برای نظارت بر تجهیزات و تاسیسات دیتا سنتر
  • اندازه گیری عملکرد دیتا سنتر
  • تشخیص خرابی دیتا سنتر در زمان مشخص و پیاده سازی آرایه وسیعی از عملیات اصلاحی

کابل کشی استاندارد در دیتا سنتر

کابل کشی و پیش بینی مسیرهای داخل اتاق سرور باید به گونه ای باشد که مدل سه لایه شبکه، پیاده سازی شود. بنابراین داشتن نقشه منطقی و فیزیکی سوئیچ های مختلف شبکه از الزامات بوده و باید قبل از اجرای مسیرگذاری در دستور کار قرار بگیرد. همچنین برای کابل کشی استاندارد در دیتا سنتر، بایستی رعایت اصول آن در نظر گرفته شده و به خم ها و زوایای مختلف در کابل کشی اتاق سرور توجه شود.

روشنایی لازم برای دیتا سنتر

حداقل میزان روشنایی مجاز در دیتا سنتر، ۵۰۰ لوکس در سطح افقی و ۲۰۰ لوکس در سطح عمودی است. همچنین باید در ارتفاع یک متری از سطح کف کاذب در بین راهروها قرار گیرد. لامپ های روشنایی دیتا سنتر نیز از تابلو برق یکسان تغذیه نشده یا از برق تجهیزات استفاده نکنند. علاوه بر این، به کار بردن کلیدهای دیمردار در مرکز داده مجاز نیست. پیش بینی چراغ های اضطراری و علامت گذاری به صورت شبرنگ به سمت خروجی های اضطراری نیز از ضروریات است.

دیتا سنتر مقاوم در برابر زلزله

ساختمانی که مجهز به دیتا سنتر است، باید در برابر زلزله مقاوم باشد. همچنین دستورالعمل های آئین نامه مقابله با زلزله نیز در آن به کار برود. پس اگر قصد احداث دیتا سنتر را دارید، ابتدا به مکان مورد نظر خود توجه کنید. مثلا از احداث دیتا سنتر در محلی که سابقه زلزله های زیاد در مدت زمان کوتاه را داشته، اجتناب کنید. استحکامات ساختمانی باید به گونه ای باشند که شما مطمئن شوید، در صورت وقوع زلزله آسیبی به استحکامات ساختمانتان وارد نخواهد شد. بنابراین در برخی موارد، ساخت یک ساختمان مطابق با آیین نامه بهتر از احداث دیتا سنتر در ساختمان ناایمن است.