رک دیتا سنتر چیست؟

رک به معنای قفسه‌هایی اغلب در ابعاد متفاوت است و از مهمترین تجهیزات زیر ساخت شبکه های کامپیوتری است و در واقع این شبکه، محفظه ای است که از آن برای اسکان، محافظت و نگهداری تجهیزات شبکه مانند سرور مرکزی، هاب و سوئیچ استفاده می شود. رک، علاوه بر جای دادن تجهیزات شبکه جهت تهویه و افزایش طول عمر تجهیزات نیز عملکرد مناسبی دارد. سیستم رک دیتا سنتر به شما امکان می‌دهد از فضای موجود به شکل بسیار کارآمدتری استفاده کنید.

رک دیتا سنتر چیست
امنیت سرورها، روترها، کابل‌ها، یو پی اس‌ها، پچ پنل‌ها و هر چیز دیگری که مربوط به زیرساخت شبکه هست، با وجود رک بالا می رود و در مقابل نفوذ آب یا گرد و غبار، ضربات ناگهانی آسیبی نخواهد دید و هم چنین مشکلاتی همچون به هم پیچیدن سیم ها و قطع شدن آن ها، با سازمان دهی در رک بر طرف خواهد شد.
وجود فن‌های خنک کننده در رک‌ها به خنک کردن بیشتر تجهیزات داخل آنها و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از گرم شدن بیش از حد آن کمک می‌کند. اگر استراتژی خنک ‌سازی سرورتان، استفاده از هوا درون اتاق سرور است باید از رک‌هایی با سوراخ در درب استفاده کنید یا در غیر این صورت میتوانید به دنبال یک رک باز باشید. اگر از رک سرور کاملاً بسته استفاده می‌کنید، باید خنک ‌کننده‌های مایع یا فن‌های پرقدرت را بکار بگیرید و یا هم چنین میتوانید یک سیستم تهویه اتاق کامپیوتر خریداری کنید.
 
در ادامه به مهم ترین فاکتور های خرید رک سرور اشاره خواهیم کرد، که در صورت بی توجهی به آنها، کارفرما متحمل هزینه های اضافی خواهد شد.
1. در اولین مرحله باید مشخص کنید که درون رک شما دقیقا چه تجهیزاتی، با چه ابعادی و تعدادی و وزنی قرار است جا بگیرد و در نهایت باید عمق و عرض رک را با توجه به ابعاد بزرگترین تجهیزات بکار برده، در نظر بگیریم.
2.  ارتفاع و تعداد یونیت یا بخش رک را با توجه به محل استقرار آن و در نظر گرفتن ابعاد و تعداد تجهیزات انتخاب کنید.
3.  برخی از رک ها طور کامل شاسی آنها جوش داده شده است  اما برخی دیگر پیچ و مهره ای هستند و با توجه به این قضیه، چنانچه در مکانی هستید که جابجایی دشوار است، بهتر است از انواع رک های پیچ و مهره ای استفاده کنید.
4. قبل از انتخاب رک باید به وزن تجهیزات کاملا دقت داشته باشید و در صورت سنگینی تجهیزات از رک های مستحکم استفاده کنید.
5. بسیار مهم است که ایمنی رک را جدی بگیرید بنابراین، از رک هایی با قفل ریتال استفاده کنید.
6.  از رک هایی که مجهز به درب توری هستند بکار بگیرید تا عملکرد تهویه ی هوا به راحتی صورت پذیرد.
7.  حتما از برندهای معتبر استفاده کنید تا اگر رک دچار مشکل شد، بتوانید از خدمات پس از فروش این برندها استفاده کنید.